Final destination Panama City! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Final destination Panama City! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Final destination Panama City!

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

06 December 2014 | Panama, Panama-stad

Per vliegtuig hebben we woensdagavond na een kleine vertraging het regenachtige Bocas del Toro verlaten voor onze final destination Panama Stad. Na een korte vlucht van 50 minuten geland op Allbrook airport. Na de landing konden we onze bagage ophalen. We hadden nummers voor onze koffers gekregen bij het inchecken. Vervolgens werd door het cabinepersoneel van het vliegtuig alle nummers kriskras door elkaar omgeroepen en werd je koffer bij je gebracht. Alsof je bij de bakker een nummer getrokken hebt of bingo aan het spelen bent. Het was grappig om dit te zien. Ik heb er een filmpje voor Nadia van gemaakt ;) Zo blij dat we deze vlucht al maanden van tevoren hadden geboekt aangezien bijna alle vluchten van afgelopen week vanaf Bocas naar Panama Stad volgeboekt waren. Alternatief was namelijk 12 uur in een nachtbus doorbrengen....Nee, dit zag ik niet zitten op het einde van de vakantie. Vervolgens zijn we naar ons hotel in de stad gebracht.

Donderdagochtend zaten we 8:00 uur in de herkenbare rode hop-on hop-off bus om voor een dag de echte toerist uit te hangen! We hadden besloten om de 'highlights' van de stad maar gelijk te gaan bezichtigen zodat we de laatste anderhalve dag voor vertrek naar Amsterdam niks meer op het programma hebben staan. Eerste stop natuurlijk het Panamakanaal! Want als je in Panama Stad bent, moet je natuurlijk een bezoek brengen aan dit bijzondere ruim 81 kilometer lange kanaal wat sinds 1914 de atlantische oceaan verbind met de grote oceaan! Dit jaar bestaat het kanaal dus 100 jaar. Het kanaal is belangrijk voor de intercontinentale transport omdat er anders helemaal om Zuid-Amerika heen gevaren zou moeten worden. Het kanaal heeft 3 grote sluizen: de Miraflores Locks, de Pedro Miguel Locks en de Gatun Locks. De sluizen brengen de schepen tot 26 meter boven zeeniveau, de hoogte van het Gatun meer in het midden van het kanaal. In de sluizen worden de schepen in positie gehouden door 4 tot 8 elektrische locomotiefjes op de kade. Wij bezochten de sluizen van Miraflores omdat deze het dichtst bij Panama stad liggen. Op het moment dat wij binnen kwamen konden we gelijk zien dat er een aantal zeetankers en cruiseschepen door het kanaal gingen. Jaarlijks maken gemiddeld 14.000 vaartuigen de doorvaart door het 81 km lange kanaal. De tol per schip bedraagt gemiddeld 100.000 US dollar, maar schepen besparen vaak het tienvoudige vanwege de kortere route.

Na het Panama kanaal gingen we met onze geweldige rode bus door voor een kleine tussenstop op het schiereiland Amador. Helaas was de boel daar een beetje uitgestorven dus snel weer vertrokken.
Op weg naar het oude gedeelte van de stad zijn via de grote overdekte vismarkt `El Mercado de Mariscos` een stukje over de Cinta Costera gelopen. De vismarkt was een echte vismarkt met alle soorten vissen en in alle maten. Alles was er verkrijgbaar. Het zag er allemaal heerlijk uit! Het uitzicht op de skyline van Panama stad vanaf de Cinta Costera was super! Alsof je naar de skyline van New York staat te kijken. Vervolgens de stadswandeling door het oude historische gedeelte van Panama Casco Viejo of ook wel Casco Antiguo genoemd. Casco Viejo staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Leuke smalle straatjes, oude kerken en kleine boetiekjes.

Verder hebben we tussen de vele regenbuien door veel door de stad gewandeld en shoppingmalls bezocht. Helaas hebben we al bijna een week niet meer van het zonnetje mogen genieten. Dat had toch nog wel even lekker geweest afgelopen dagen! Ter afsluiting zijn we gisteravond heerlijk uit eten geweest en zijn we naar een salsa tentje geweest om de vakantie af te sluiten.

Over een paar uurtjes komt onze 'Chino taxi' vriend ons halen en vliegen we vanavond terug naar het winterse Amsterdam waar we zondagavond rond 18:00 uur zullen landen. We hebben een lange trip voor de boeg!
Ik heb vanmiddag nog even getwijfeld om op de bus naar Mexico te stappen.......Kerst vieren met 30 C is namelijk toch wat aantrekkelijker ;)

Tot snel allemaal! Natuurlijk zie ik ernaar uit om iedereen ook weer te zien! X

• 06 December 2014 - 23:23

Brenda:

Goede reis terug en tot snel. X

• 06 December 2014 - 23:27

Annet:

Dank voor je verslaglegging. Ik reisde enigszins mee. Heel leuk. Goede reis naar huis. lfs.

• 06 December 2014 - 23:38

Pauline:

Goede reis! Ennnnnn..... een witte kerst heeft ook wel wat! Tot snel.

• 07 December 2014 - 05:39

Hilde:

Goede reis schat en bedankt voor de interesante verhalen over je vakantie.
    Liefs Hilde

• 07 December 2014 - 11:30

Mom:

Ik ben heel blij, dat jullie deze mooie vakantie had kunnen doe,en dat alles goed was gegaan met jullie.wat een belevenis en ervaring! Ik kan niet wachten om jullie te zien en dat je straks bij mama blijven slapen.;) ik verheug ernaar lieve schat;)<3