Arequipa & Colca Canyon - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Arequipa & Colca Canyon - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Arequipa & Colca Canyon

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

16 September 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Na een 12 uur durende busreis donderdagochtend in de 'witte stad' Arequipa aangekomen welke zich op 2350 meter hoogte bevind. De rit per nachtbus verliep op een stop na, omdat er Net voor ons grote stenen op de weg waren gevallen, beter dan verwacht! Donderdag gebruikt om via een georganiseerde 'city walk' de op Lima na grootste stad van Peru, Arequipa te gaan verkennen. Arequipa wordt bewaakt door 3 grote vulkanen genaamd Pichu Pichu, El Misti en Chachani. Aardbevingen komen daarom in deze regio ook regelmatig voor! Prachtig gezicht om deze vulkanen boven de stad uit te zien steken. Naast het bezichtigen van vele historische gebouwen het bijzondere museum 'Santuarios Andinos' bezocht, waar het bevroren lichaam van het 12-jaar-oude Inka meisje Juanita in een glazen vriezer bewaard wordt. Juanita is rond het jaar 1450 op de berg Nevado Ampato (6310 m) geofferd aan de goden. In het jaar 1995 is haar gemummificeerde lichaam op deze berg gevonden door bergbeklimmers. Door de zeer koude temperatuur was haar gemummificeerde lichaam bijna geheel intact wat deze vondst uiteraard zeer bijzonder maakte! Voor de inca's waren bergen goden die hun konden doden door vulkaanuitbarstingen, lawines of andere rampen!? Indrukwekkend verhaal!

Vrijdagochtend om 2:30 uur de wekker! Wat doe ik mijzelf aan? 3:00 uur opgehaald voor een 2-daagse trekking door Colca Canyon! Colca Canyon is twee keer zo diep dan de Grand Canyon in Amerika. Na een lange busrit door de ijzige kou met ijsvorming aan de binnenkant van de busramen(5000 meter), arriveerde we om 7:00 uur in Chivay (3630 m) voor een ontbijt. Daarna de reis voortgezet richting 'condor vieuwpoint' waar we flink wat condors hebben gezien! Daarna de hike begonnen. De eerste dag ruim 18 km gelopen, voornamelijk naar beneden, langs stijle afgronden en door kleine bergdorpjes om uiteindelijk beneden in de canyon, ookwel de oasis genoemd, te eindigen voor onze overnachting. Inclusief onze gids Armando waren we met 10 personen. Super gezellige groep met backpackers uit allerlei verschillende landen. Onze overnachtingsplek was zeer basic, maar na de flinke wandeling van die dag (blaren en spierpijn) was iedereen na een quinoa soepje, alpaca vleesgerecht, een coca thee en een spelletje kaarten ondanks alle gezelligheid compleet gevloerd. Dag 2! 5:00 uur zonder ontbijt omhoog! 3 1/2 uur lang de stijle helling voorzien van zigzaggende paadjes omhoog geklommen. Na een mentale strijd met mijzelf mijn verstand op nul gezet en maar gewoon gaan lopen. Na deze activiteit op de vroege morgen was het ontbijt in het dorpje Cabanaconde dan ook meer dan welkom! Iedereen was kapot! Veel blaren, spierpijn en stijve en gezwollen ledematen. Traplopen behoorde ook echt niet meer tot de opties, maar gelukkig konden we er met z'n allen heel erg hard om lachen! Het hoogteverschil (longen die snakken naar zuurstof en vlagen van hoofdpijn) maakt deze inspannende hike zeer pittig! Maar wat een onvergetelijk mooie ervaring! De canyon is echt onbeschrijfelijk mooi, en ook niet onbelangrijk heb ik een hele gezellige groep mensen leren kennen! Op de terugweg naar Chivay gestopt bij pre-inca overblijfselen, hotsprings, viewpoint op 4910 meter en bij een lama/alpaca reservaat. Na de lunch in Chivay terug naar Arequipa gereden waar we zelfs s'avonds als 7 'stijve harken' nog het nachtleven van Arequipa zijn ingedoken!

Zondag de ochtend met z'n allen begonnen met een 'coffee after a night of clubbin'. Daarna verplaatst naar een lokaal restaurantje in een wat luxere wijk van Arequipa. Super druk! En wat een eten! Ik heb mij gewaagd aan een 'rococo rellano' oftewel gevulde rode pepers terwijl anderen zich gingen wagen aan 'cuy' oftewel cavia! Daarna lekker door de gezellige straatjes geslenterd en mijn trip naar Chili geregeld. s' Avonds als afsluiting gezellig met z'n allen gedronken en gegeten op een rooftop terras.

Inmiddels heb ik afscheid genomen van mijn reisgenootje Stephanie from Chigaco, en wordt ik nu vergezeld door Vivian from the Netherlands. Vandaag (dinsdag) zijn we na een lange reis van ruim 24 uur (1200 km) gearriveerd in het stadje San Pedro de Atacama in Chili wat zich bevindt in de mysterieuze Atacama woestijn. We zullen hier 3 nachten verblijven in een super leuk Eco Hostel, en dan een 3-daagse expeditie over de 'Salt Flats' van Bolivia doen waarnaar we uiteindelijk rond 22 September in de hoofdstad La Paz van Bolivia willen arriveren. De reis van Peru naar Chili is op een lekke busband goed verlopen. Het oversteken van de grens verliep uitstekend! Daar kunnen veel landen in Zuid-Amerika nog wat van leren! Vanuit Arequipa hadden we geregeld dat 'Pedro' ons zou opwachten aan de Peruaanse kant om ons vervolgens aan de Chileense kant af te zetten. Met uiteraard 2x een paspoort controle reden we vanuit Peru met een gigantische slee met 150 km/uur het Chileense grondgebied binnen. In Chili aangekomen gelijk bustickets voor de nachtbus geregeld. Alles leek zo vlekkeloos te verlopen maar helaas na 1 1/2 uur rijden stonden we ergens in de nowhere, in het pikdonker en de kou langs de weg.......lekke band! Ongeveer 2 uur moeten wachten om de reis weer voort te kunnen zetten. Op dat moment was ik echt totaal geen fan van een nachtbus! De lampen van de bus mochten ook niet aan omdat de accu bespaard moest blijven. Dus m'n telefoon was m'n enige lichtje in deze donkere nacht. Aangezien andere reizigers relax bleven, probeerde ik dat ook maar. Gelukkig hadden Vivian en ik genoeg water en voedsel ingeslagen om deze lange reis door te komen :) Over de wc ga ik het maar niet hebben.....!

Als het goed is zal ik een aantal mensen die ik tijdens de Colca Trek heb leren kennen weer ergens tegen gaan komen aangezien we in tegengestelde route reizen. Het weer is hier tot nu toe lekker. Overdag nu steeds zon met 20-25 graden en s' avonds koelt het af naar soms wel vriespunt. Hangt er allemaal een beetje vanaf op welke hoogte ik mij bevindt. Inmiddels gaat dat ook wel redelijk. Heb al mensen gezien die echt last hebben van hoogteziekte. Op wat hoofdpijn met vlagen na en kortademigheid bij flinke inspanning heb ik er gelukkig weinig last van. En anders is daar altijd nog de coca ;) De vakantiemodus staat inmiddels helemaal aan! Volgens mij een goed teken als ik niet meer weet welke datum en dag van de week het is! Ik geniet van de enorme vrijheid, verscheidenheid aan natuur en de gezelligheid van zoveel leuke mensen om mij heen! Het hostel hier in Chili is heerlijk relax. Een hele fijne plek om lekker even niks te hoeven na alle drukte en indrukken van de afgelopen anderhalf week. Het voelt namelijk alsof ik al zeker een maand aan het reizen ben. Ik geloof dat ik hier naast m'n Lonely Planet zelfs nog m'n leesboek ga aanraken!

  • 16 September 2015 - 08:24

    Papa:

    Geweldig mooi om te lezen hoe je het naar je zin hebt, je grenzen verlegt, en daarvoor veel nieuwe ervaringen opdoet! Ga nog even door zo! Ik ben nu al benieuwd naar het megadikke fotoalbum......

  • 16 September 2015 - 08:25

    Papa:

    Je zit trouwens ook vlak bij Argentinië, zie ik. Nog even een stukje van meepikken?

  • 16 September 2015 - 09:07

    Yvonne:

    Hoi genieter van het leven!
    Wat schrijf je toch altijd leuk! Ik beleef jouw belevenissen helemaal met je mee, ik kan het bijna ruiken...:)
    Geniet lekker door en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
    Liefs van mij.

  • 16 September 2015 - 11:48

    Jan En Reino:

    Wat weer een prachtig verslag. Je maakt een echt avontuurlijke reis!
    Fijn, dat we mee mogen genieten.

  • 16 September 2015 - 13:03

    Jolanda:

    Lieve Val,
    Wat een geweldige verhalen zeg! Echt gaaf wat je allemaal meemaakt. Geniet nog lekker door. Lieve groet, jootje

  • 16 September 2015 - 18:58

    Pauline Bardok:

    Wat een avonturen! Geweldig.Gelukkig heb je nog een paar weken!

  • 17 September 2015 - 03:01

    Hilde Colina:

    Hoi, leuk dat je aan het genieten bent en dat je weer een ander vriendin hebt gekregen om verder mee te reizen. Laat een wat foto's zien van dat mooie natuur, je schrijft het zo leuk dat ik met je meereis, gezellig. Groetjes en keep in touch, liefs Hilde

  • 17 September 2015 - 16:53

    Astrid Colina:

    Lieverd :) weer een boeiend belevenis van je reis, en weer genieten van je verhallen.(prachtig)
    Nu zit je in Chili en geniet ervan,ondanks dat je wat van die aardbeving had gevoeld en ervaart,
    ben ik toch blij met je bericht van vanmorgen dat het alles goed gaat met jou.
    IK ben benieuwd hoe je toer van vandaag is gegaan:)
    Lieverd ik ben trots op jou en geniet nog van Chili.

    Dikker pakkerd van Mama:))

  • 17 September 2015 - 23:02

    Thea:

    Hey levensgenieter
    Wat kun jij leuk schrijven en wat fantastisch dat wij mogen meereizen

  • 17 September 2015 - 23:11

    Thea:

    Hier de rest van de tekst daar vorige tekst niet verstuurd is
    Je hebt je reis uitstekend voorbereid en ontmoet erg leuke medeglobbetrotters wie goed doet, die goed ontmoet :)
    Nog erg veel plezier toegewenst Powergirl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Valerie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 28712

Voorgaande reizen:

06 November 2021 - 13 November 2021

Inshallah Jordanië!

20 September 2019 - 05 Oktober 2019

Namasté! 2019

10 Maart 2018 - 06 Juni 2018

Sanibonani! 2018

03 September 2015 - 08 Oktober 2015

Provecho! 2015

04 November 2014 - 07 December 2014

Pura Vida! 2014

13 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Vamos a Cuba! 2012

09 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

G'day mate! 2006

04 Januari 2006 - 17 April 2006

Dushi Tera! 2006

Landen bezocht: