Final destination....friendly Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Final destination....friendly Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Final destination....friendly Cusco!

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

07 Oktober 2015 | Peru, Cuzco

Het voelt zo onwerkelijk dat de stad Cusco mijn eindbestemming is van deze waanzinnige reis. Best wel 'frustrerend' om hier mensen tegen te komen die hun reis net gestart zijn, super jaloers! De start in Lima voelt aan de andere kant als maanden geleden. Inmiddels schijn ik engels als een amerikaan te spreken. Hilarisch dat mensen soms dagen denken dat ik uit Amerika kom voordat de standaard vragen komen als: 'Where you from?', 'How long are you travelling?' en 'What is your next destination?'. Met mijn Spaans gaat het ook redelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel nieuwe woorden heb bijgeleerd. Qua grammatica bak ik er weinig van, maar als ik alle woorden achter elkaar plak kom ik echt heel ver! Ik versta inmiddels echt heel veel, super leuk!

Oude kathedralen, kleurrijke markten, ruïnes, traditionele klederdrachten uit de Andes en cuy oftewel cavia als lokaal culinair hoogstandje..... De grote stad Cusco, oftewel Qosq'o in Quechua, wordt volgens de Inca's de 'navel' van de wereld genoemd. De sfeer in de stad doet mij aan de Peruaanse stad Arequipa denken. Vorige week maandag samen met Vivian from the Netherlands vanuit Cusco vertrokken voor een 4-daagse 'Jungle trekking' naar de Inca citadel Machu Picchu. Klein rugzakje met het hoognodige aan spullen voor 4 dagen mee aangezien je dit tijdens de 4- daagse trekking zelf moet meedragen. Gezellige groep met Anna, Roy & Andy from Germany, Laura & Claire from the UK en onze Peruaanse gids Richard.

* Dag 1 stond in het teken van mountainbiken. Vanaf het hooggelegen Abra Malaga gefietst naar het dorpje Santa Maria wat zich in de jungle bevindt. Vivian en ik als inmiddels doorgewinterde mountainbikers voorop! We survived Bolivia's Death Road! Maar zeker een hele leuke tocht door de wolken, kleine afgelegen dorpjes, regenbuien en watervalletjes met éénmaal beneden in de jungle een mond vol mosquitos rijker.
* Dag 2 hebben we ruim 22 km gewandeld door de bergachtige jungle. Warm en zeer vochtig! Gehavend met een walm citronella om mij heen ging ik de strijd met de duizenden mosquitos aan. Pittige wandeling waarbij we ook delen van de Inca Trail hebben gelopen. En spaghetti als lunch!!!! Zo lekker! Ik begon de rijst, aardappels en quinoasoep namelijk best zat te worden aangezien ik dat ongeveer elke dag zowel voor lunch als diner krijgt. De prachtige wandeling werd aan het einde van de dag beloond door een bezoek aan de Hotsprings van Santa Teresa. Heerlijk! Nadat ik de Hotspring uit kwam hadden helaas de mosquitos ook mij gevonden... S'avonds een heerlijk diner met alpacavlees! De nacht doorgebracht in het dorpje Santa Teresa vergezeld door kakkerlakken.
* Dag 3 BLAREN, BLAREN, BLAREN! En heel veel MUGGENBULTEN!
De 3e dag van de trekking begonnen met een avontuurlijke zipline. Blijft leuk om met een bloedgang over een diepe vallei te roetsjen. Vervolgens de trekking voort gezet richting de stad Aguas Calientes (Machu Picchu Pueblo) wat de uitvalbasis voor een bezoek aan Machu Picchu is. Het laatste deel van deze dag langs het spoor gelopen om de stad te bereiken. Er gaat namelijk ook een trein van Cusco naar Aguas Calientes. Eenmaal aangekomen in Aguas Calientes stond daar eindelijk onze warme douche op ons te wachten. Maar helaas, toch geen warm water! De avond relax doorgebracht want donderdag was 'De Dag!'
* Dag 4 tringgggggg 4:00 uur 's morgens! Binnen 10 minuten stond ik buiten vol adrenaline in mijn lijf! Het is nu of nooit! Om 5:00 uur zouden de toegangshekken van de Inca trail onder aan de berg opengaan en wij wilde natuurlijk vooraan in de rij staan! En daar gingen we om 5:00 uur bijna rennend de stijle klim van trappen omhoog. De uitdaging was namelijk om voor 6:00 uur boven bij de ingang van Machu Picchu te zijn zodat we als eerste toegang zouden hebben tot deze verborgen stad! Om 5:45 uur stonden we hijgend en kletsnat van het zweet met nog geen 15 andere mensen voor de toegangspoorten. Yes, we made it! Lekkere workout voor op de vroege ochtend :) Nog geen 5 minuten na onze aankomst bij de ingang van Machu Picchu arriveerde de eerste bussen met mensen die deze klim niet zagen zitten. Ha, en deze mensen met slapende gezichten probeerde ook nog voor te gaan dringen! Dacht het dus echt niet! Zo blij als een klein kind rende we klokslag 6:00 uur nog net voor zonsopgang naar binnen. Met eenmaal het complex in zicht stond ik in 1 klap stil en was ik sprakeloos. WAUW! Wat is het toch waanzinnig dat de Spanjaarden deze Inca stad verstopt tussen de bergen en gelegen op 2430 meter nooit gevonden hebben. Uiteraard een aantal foto's kunnen schieten zonder de massa's aan toeristen in beeld. Afspraak was om ons om 7:00 uur te melden bij onze gids voor een rondleiding. Maar lamgeslagen zaten we op 1 van de terrassen te genieten was het ineens al 7:45 uur. Oeps... Haha! Onze gids Richard heeft ons daarna veel verteld en de belangrijkste plekken van het archeologische complex laten zien waarnaar we de hele dag hadden om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Aangezien ik mezelf deze vakantie qua wandelingen door bergen al enorm overtroffen heb was het bijboeken van Machu Picchu Mountain (ruim 3000 m) een must! De workout van de ochtend was in vergelijking met deze klim slechts een warming-up. Na een 1 3/4 uur durende uphill klim was ik 'on top of the world!' Uitzicht over het gigantische landschap, besneeuwde bergtoppen, delen van de Inca Trail en de vallei met daarin Machu Picchu zo klein als een legosteentje. Ik zou hier de hele dag kunnen blijven zitten!
Na een kleine picknick met Vivian en Renske from the Netherlands (ontmoet terwijl we omhoog liepen) de rest van de dag heerlijk relax door het complex gelopen. Einde van de dag de berg weer terug naar beneden gelopen naar het stadje Aguas Calientes. Onze achtergelaten stinkende bagage (haha) opgehaald. Shit! Zowel Vivian's als mijn slippers gestolen..... na een Spaanstalige discussie, met behulp van mijn Google Translate, met het personeel van het hostel die namelijk voet bij stuk bleven houden dat er geen slippers bij de rugzakken zaten het maar zo gelaten. Ik hoop dat degene er heel veel plezier van heeft! Wat een slechte zaak! Ondanks de slipperzaak was het een waanzinnige dag, een dag om nooit te vergeten! A dream came true! En het gevoel om daar gelopen te hebben is onbeschrijfelijk. De 4-daagse trek met als doel Machu Picchu was ook echt super om te doen! Ik denk echt dat mensen die geen trek doen hun bezoek aan Machu Picchu anders beleven en ervaren dan degene die al 3 dagen aan het wandelen zijn om op dag 4 oog in oog te staan met dit complex wat in ieder geval mij kippenvel heeft bezorgd! 'S avonds met de trein en vervolgens bus terug naar Cusco waar we om 1:30 uur 's nachts als 2 zombies letterlijk in het bed van het hostel zijn neergeknald.

Met Vivian from the Netherlands nog even voor haar vertrek afgelopen vrijdag met het lood in onze benen de ruïnes van Sacsaywamán bezocht. Na de 4 daagse trek konden we eigenlijk even geen traptrede of helling meer zien! De Afgelopen dagen voor mijn vertrek heb ik mij ondanks het wisselvallige weer prima vermaakt in Cusco. Samen met Mike & Sam from the UK naar het stadje Pisac gegaan waar we de markt en ruïnes bezocht hebben. Met Jenny from Australia (ontmoet in Puno) een hapje wezen eten en tot in de laten uurtjes het nachtleven van Cusco ingedoken. Samen met Renske from the Netherlands een dagje wezen struinen over de lokale marktjes van Cusco. En dan....Afgelopen zaterdag moest ik er toch echt aan toe geven dat m'n lichaam even niet meer kon. Snotverkouden, spierpijn en ik keek scheel van de vermoeidheid. 21:00 uur lag ik met een kopje thee in mijn bed. Zondag voelde ik mij gelukkig weer wat beter om een dagtour door de Sacred Valley (Pisac, Ollantaytambo, Urumbamba, Chincero) te doen waar ik Johan, Borge, Marcus & Silvia from Sweden, Janna & Danielle from Los Angeles en Linda from NL heb ontmoet. Omdat we het zo gezellig hadden tijdens de tour van zondag, gelijk met z'n allen een tour naar Moray/Maras en de Salinas voor maandag geboekt. Dinsdag met de hele club een stadswandeling door Cusco gedaan waarnaar we 's avonds ter ere van de verjaardag van Jenna en mijn laatste avond heerlijk uitgebreid uit eten geweest! Wat super leuk om deze groep met lieve mensen nog op het einde van mijn reis ontmoet te hebben!

En toen was het toch echt het einde.......vanmorgen (woensdag) om 3:45 uur Peruaanse tijd ben ik van Cusco naar Lima gevlogen, en hang ik op dit moment boven de Atlantische Oceaan op weg naar Madrid waar het vliegtuig naar Amsterdam Schiphol op mij staat te wachten. Ik ga t.z.t. nog een slotverhaal schrijven over deze fantastische reis maar daarvoor moet eerst nog een heleboel 'landen' aangezien deze 5 weken tot de mooiste van mijn leven horen! Ik heb waanzinnige foto's! Stiekem heb ik jullie de meest mooie nog niet laten zien ;) Die heb ik nog even voor mijzelf gehouden! Bedankt voor jullie enthousiaste reacties op mijn verhalen, jullie zijn toppers!
Jullie zullen mij wel weer ergens voorbij zien vliegen aankomende dagen/weken. Uiteraard voorzien van een waterval aan verhalen om jullie jaloers te maken! ;)

  • 08 Oktober 2015 - 07:59

    Papa:

    ik ben zoooooo blij voor je dat je deze reis gedaan hebt.

    Tot straks!

  • 08 Oktober 2015 - 08:14

    Yvonne:

    Ik hang aan je lippen voor al je verhalen en volgende reis ga ik met je mee :)

  • 08 Oktober 2015 - 08:46

    Brenda:

    Welkom thuis lieve Val! En ik hoop dat we het de komende weken heel rustig gaan hebben op de afdeling zodat we al je verhalen kunnen horen!

  • 08 Oktober 2015 - 09:21

    Stella:

    Fijn dat alles zo goed is gegaan. Mooi dat je naar jezelf hebt geluisterd en alleen de wereld bent gaan verkennen! Dank voor al jouw beeldende verhalen waardoor de thuisblijvers ook een stukje mooi wereld hebben ervaren door jouw ogen! Welkom thuis!!

  • 08 Oktober 2015 - 13:01

    Hilde:

    Schat, wat een onvergetelijk vakantie, zoveel mooie en historische plekken bezocht. Ik wacht op de mooie foto's en bedankt voor interesante verhalen.

  • 08 Oktober 2015 - 16:28

    Flori:

    Wat leuk dushi..... je hebt echt genoten.
    Bedankt voor je mooie verhalen.

    Groetjes

  • 09 Oktober 2015 - 08:25

    Bjenny:

    Trots op jou! Geweldig avontuur en geweldig geschreven! Je hebt je droom waargemaakt en bent nu een ware inspiratiebron!

  • 09 Oktober 2015 - 18:07

    Esthel:

    Welkom thuis lieve val! Ben benieuwd naar je foto's!
    Tot volgende week!!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Valerie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 28714

Voorgaande reizen:

06 November 2021 - 13 November 2021

Inshallah Jordanië!

20 September 2019 - 05 Oktober 2019

Namasté! 2019

10 Maart 2018 - 06 Juni 2018

Sanibonani! 2018

03 September 2015 - 08 Oktober 2015

Provecho! 2015

04 November 2014 - 07 December 2014

Pura Vida! 2014

13 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Vamos a Cuba! 2012

09 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

G'day mate! 2006

04 Januari 2006 - 17 April 2006

Dushi Tera! 2006

Landen bezocht: