Reisverslag 13 @ Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisverslag 13 @ Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisverslag 13 @ Kathmandu

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

02 Oktober 2019 | Nepal, Kathmandu

5:00 uur zit ik in de bus richting de hoofdstad Kathmandu. Ja, dat lees je goed...! Vanwege het festival is het druk op de wegen dus is het verstandig om vroeg te vertrekken om enigszins de files te vermijden. Vanuit deze kant van het land is er namelijk maar 1 weg naar Kathmandu en veel mensen gaan hun families opzoeken. De eerste uur hobbelen we over een onverharde weg waar de buschauffeur tussendoor een stop moet maken omdat er een berg zand met stenen op de weg ligt. Nadat hij met zijn handen de berg wat lager heeft gemaakt kunnen we er met de bus overheen. Samen met bussen volgepropt met mensen en veel te zwaarbeladen Tata trucks die bijna de berg niet opkomen rijden we de slingerende Prithvi Highway richting Kathmandu. Overal getoeter en scooters en motoren die zich er ook tussendoor manoeuvreren. We rijden zo nu en dan meer rechts dan links om de trucks in te halen of omdat de linker weghelft geen asfalt meer bevat. Soms past het allemaal maar net als we met 3 voertuigen naast elkaar rijden op een eenbaansweg, en soms past het ook niet en moeten we flink remmen als we een inhaalpoging doen maar er een Tata roadking in tegengestelde richting aan komt rijden. Gekkenwerk, maar veel ongelukken heb ik op een gekantelde vrachtwagen na nog niet gezien. Ik zie ook geiten achterin een pick-up of gewoon staand op het dak van een busje balanceren terwijl deze rijdt. Onderweg zie ik het dagelijkse leven langzaam op gang komen. Kindjes die hun tanden staan te poetsen langs de rivier, vrouwen die gehurkt kleding zitten te wassen bij de waterpomp, een kind aan de tiet, mannen die langs de weg hun voertuigen staan te repareren, winkeltjes die opengaan, her en der worden er nog wat huizen geverfd en worden er vlaggetjes opgehangen vanwege het festival. In een dorpje worden we aangehouden door de verkeerspolitie. Ik denk uiteraard dat we een controle krijgen maar hij blijkt ons een fijn festival te wensen. Bij het tankstation zit er naast de bus een jongetje op een autoband. Als hij doorheeft dat ik hem zie beginnen we aan het spelletje wie de gekste bekken kan trekken...hihi! De wc sla ik over op deze locatie want die is by far de meest ranzige die ik in heel mijn leven gezien heb. Met een volle tank gaan we verder. Voor mij zijn het bergen, voor de Nepalezen heuvels omdat er geen sneeuw op ligt, komen onderweg weer in het zicht. Het laatste deel van de busreis is het even flink klimmen omdat Kathmandu veel hoger ligt. Begin van de middag kom ik met een zeer volle blaas weer aan in ‘Dustmandu’ oftewel het stoffige Kathmandu waar ik verblijf in hetzelfde hotel als waar ik gestart ben. In de middag scharrel ik wat rond door de straten van de wijk Thamel en op de lokale markt in de oude Chinese wijk waar het waanzinnig druk is met mensen, motoren en scooters. Je kan er echt bijna niet lopen. Eén ding weet ik ondertussen zeker...je wilt geen elektricien zijn in Kathmandu!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Namasté! 2019

Rondreis Nepal met Himalaya trekking

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Home!

04 Oktober 2019

Namaste Nepal!

03 Oktober 2019

Reisverslag 14 @ Kathmandu

02 Oktober 2019

Reisverslag 13 @ Kathmandu

01 Oktober 2019

Reisverslag 12 @ Nawalparasi
Valerie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 25
Totaal aantal bezoekers 28730

Voorgaande reizen:

06 November 2021 - 13 November 2021

Inshallah Jordanië!

20 September 2019 - 05 Oktober 2019

Namasté! 2019

10 Maart 2018 - 06 Juni 2018

Sanibonani! 2018

03 September 2015 - 08 Oktober 2015

Provecho! 2015

04 November 2014 - 07 December 2014

Pura Vida! 2014

13 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Vamos a Cuba! 2012

09 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

G'day mate! 2006

04 Januari 2006 - 17 April 2006

Dushi Tera! 2006

Landen bezocht: