Reisverslag 6 @ Upper Ghorepani - Reisverslag uit Ghorepani, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisverslag 6 @ Upper Ghorepani - Reisverslag uit Ghorepani, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisverslag 6 @ Upper Ghorepani

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

25 September 2019 | Nepal, Ghorepani

6:00 uur zitten we aan een stevig ontbijt met eieren en pannenkoeken. De wandeling van vandaag bestaat uit 3 delen waar we lopen naar Upper Ghorepani. De route was vroeger de enige handelsroute tussen Tibet en Nepal. Ghorepani heeft z’n naam te danken aan deze route want in Nepali betekend Ghorepani paard en water en was dit dus vroeger de plek waar de paarden water kregen om te drinken. Bij vertrek miezert het en hangen de wolken om ons heen. Verstand vandaag op nul en lopen maar want het 1e deel van de wandeling bestaat uit het lopen van trappen, namelijk z’n 3700 treden waarbij we uiteindelijk in Ulleri boven het wolkendek komen te staan. Onderweg besluiten we al het plastic wat we zien te verzamelen om weg te gooien. Onze ‘dragers’ zitten in Ulleri al uitgerust op ons te wachten. ‘Jamjam’ oftewel doorlopen! Het 2e deel van de wandeling gaat door een subtropisch woud. De rijstvelden zijn verdwenen en maken plaats voor grote groene bomen begroeid met mossen, lianen en watervallen. We lopen nu heuveltje op en af maar de trappen blijven. Na de lunchbreak het laatste deel van de route waarbij we door een bos met hele grote rododendron bomen lopen. Deze hebben niet het formaat als in een Nederlandse achtertuin. Het lopen gaat mij tot nu toe goed af al zweet ik mij soms kapot en klimt mijn hartslag zo nu en dan lekker op. Maar de indrukken en de sfeer geven genoeg afleiding. ‘High five’ uiteindelijk bereiken we Ghorepani op 2869 meter, hebben we 17 km gewandeld en zitten we 1,5 km hoger dan vanmorgen! Jan, Ben, Saskia en ik bereiken, na nog heel wat trappen, samen met de assistent gids Sandip als eerste het hotel Hilltop waar we vannacht zullen verblijven. Bij aankomst hangen de wolken laag en is er geen uitzicht op de bergen. Na een heerlijke douche en schone kleren trekken voor onze neus de wolken even weg en krijgen we van links naar rechts de bergen Dhaulagiri 2, Dhaulagiri (8167m + 7e hoogste berg van de wereld) en Tukuche (6920m) van het Himalaya gebergte prachtig te zien. Wat een gigantische reuzen! Lucky us! Uiteindelijk trekt het weer dicht en vind ik een lekker plekje rond het haardvuur. Er is stroomuitval dus we brengen de avond door met romantisch kaarslicht en krijgen vanavond i.p.v. vegetarisch eten een jak steak en rijstepap als diner. We chillen en kletsen met onze crew en ze huilen van het lachen als ik liggend op hun benen met hun op de foto ga. Wat een gezellige mannen hebben wij getroffen op deze trip!