Twee vulkanen op één eiland en familia Castro - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Twee vulkanen op één eiland en familia Castro - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Twee vulkanen op één eiland en familia Castro

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

11 November 2014 | Nicaragua, San Juan del Sur

Afgelopen zaterdag hebben we het kolonische Granada achter ons gelaten en zijn we doorgegaan naar Isla Ometepe.

Vanuit Granada zijn we met de CHICKEN bus naar Rivas gegaan waar we in de haven van San Jorge de boot naar Moyogalpa op Isla Ometepe hebben gepakt. De busreis was gezellig met naast de Nicaraguanen deze keer ook vele andere buitenlandse backpackers. Interessant om hun reisverhalen etc. te horen en ervaringen uit te wisselen. Alle bagage, van fietsen tot zakken fruit/groenten en backpacks werden op het dak van de bus gehesen. De trip vanaf Granada tot aan de haven van San Jorge duurde ongeveer 2 uur. Het uitzicht onderweg vond ik adembenemend mooi. Doordat het regenseizoen eindigt in november, en het droge seizoen in december start is de natuur nu zo enorm groen. Lange groene gestrekte vlaktes, bananenplantages, kleine houten hutjes waar mensen in wonen en prachtig uitzicht op de 2 vulkanen die zich bevinden op Isla Ometepe. Totaal het tegenovergestelde van het drukke Masaya waar we vorige week donderdag nog waren. Eénmaal aangekomen in de haven van San Jorge hadden we de optie om direct met een 'Lancha' oftewel een klein houten bootje of met een ferry te over te steken naar Moyogalpa. Voor de ferry moesten we nog een uurtje wachten maar dat leek ons wel een betere optie in verband met het nogal ruwe water. Tijdens de boottrip zijn de 2 vulkanen op het eiland prachtig in beeld. De indrukwekkende en tevens actieve vulkaan Conception aan de linker kant van het eiland, z'n 1,6 km hoog. Deze actieve vulkaan is de meest actieve en gevaarlijkste vulkaan in Centraal Amerika en heeft regelmatig last van 'moodswings'. Deze vulkaan barst ongeveer één keer in de 50 jaar uit en heeft zijn laatste uitbarsting in het jaar 1957 gehad. De vulkaan Maderas aan de rechterkant van het eiland is niet meer actief. Terwijl ik geniet van het uitzicht raak ik aan de praat met een vrouw uit Canada die nu 5 jaar op het eiland woont. Ze kwam er 5 jaar geleden voor een project en is nooit meer weggegaan. Ze vertelde me dat we geluk hebben met deze mooie heldere en zonnige dagen want beiden vulkanen hebben dagen in de wolken gestaan. Dit komt mede doordat de vulkaan Conception de laatste weken veel gassen vrij laat waardoor er zich regelmatig een gaswolk in de vorm van een paddestoel rond de krater vormt. Daarbij heeft het verschrikkelijk veel geregend afgelopen weken en zijn er modderstromen ontstaan die hele huizen hebben weggevaagd. Vanuit Moyagalpa reizen we door naar ons hotel in Playa Santa Domingo op aanrader van onze gids José van Leo-tours Granada. We boekten een simpele kamer, en die kregen we ;) Een klein huisje van steen met daarin een cabine (pashokje in de H&M is groter) voorzien van wc en douche met ijskoud water. Maar wel aan het water met een klein strand voor de deur.

Op het eiland zijn er genoeg plekken om te bezoeken maar al snel komen we erachter dat taxi's en georganiseerde tours erg prijzig zijn.
Dus we besloten een dag een quad te huren om zelf de plekken die ons mooi leken te gaan bezoeken. Vanuit ons verblijf in Playa Santa Domingo zijn we naar San Ramon gereden, wat aan de rechterkant van het eiland aan de voet van de Maderas vulkaan ligt.
De tocht begon met een verharde weg maar veranderde al snel in een onverharde zandweg met veel keien en gaten in de weg. Daar gingen we dan dwars door de ongerepte natuur van Ometepe langs de banen- en tabaksplantages en door kleine dorpjes waar de mensen je vrolijk toezwaaien als je voorbij rijdt. De varkens, kippen, koeien, honden en paarden die je af en toe echt moet zien te ontwijken. Aangekomen in San Ramon hebben we een hike tocht naar de 'Casada San Ramon', oftewel de 40 meter hoge waterval, gelopen. Flinke klim door een prachtig bos met grote blauwe vlinders en brulapen in de bomen. We waren blij dat de zon niet scheen, het was namelijk al vochtig genoeg! De klim was het zeker waard, prachtige waterval! De terugweg gestopt langs een klein houten hutje in het dorpje Mérida waar we bij een familie heerlijke verse ananas en sinaasappel sap hebben gedronken. De kinderen kwamen met ons kletsen en grapjes maken. De mensen leven er primitief en zijn zelfvoorzienend in hun zelfgemaakte huizen. Ik denk dat wij door deze trip het echte leven op Isla Ometepe hebben gezien. Rondom de Conception vulkaan had zich, net onder de krater, inmiddels een kring van wolken/mist gevormd. Wat een magisch gezicht blijft dat gigantische ding! Ik heb er bijna de hele trip naar zitten kijken want het beeld veranderd continue. Nadat onze off-road trip erop zat zijn we voor een frisse duik naar 'La Presa Oja de Agua' geweest. Dit is een natuurlijk mineraal bad. Het mineraal water komt uit 35 kleine ondergrondse bronnen met een gemiddelde temperatuur van 22 graden. Alsnog voelde het een tikkeltje koud maar na de quad tour konden we wel wat verfrissing gebruiken.

Vanaf Isla Ometepe zijn we naar het kleine beach stadje San Juan del Sur afgereisd. Om 10 uur hadden we de boot terug naar het vaste land. Helaas verliep deze boottocht niet vlekkenloos......we waren nog geeneens op de helft van de tocht toen 1 van de 2 motoren van de boot het begaf! Doordat het water erg ruw is en de stroming sterk besloot de kapitein dat we weer terug naar Ometepe moesten. Waar we de heenweg 30 minuten over gedaan hadden, deden we nu de terugweg met 1 motor een uur over om weer terug in de haven te komen. Uiteindelijk de volgende boot die om 12:30 uur vertrok gepakt om weer dezelfde oversteek te maken. Vanuit San Jorge zijn we via Rivas doorgereisd naar San Juan del Sur.
San Juan del Sur is een klein stadje wat aan de kant van de grote oceaan ligt. We hebben hier een kamer geboekt bij de familie Castro in huis. Gezellige boel hier en we werden gelijk vriendelijk ontvangen. De familie woont hier met 6 personen in totaal, waaronder 2 enorm schattige kindjes van 1 jaar. De familie ontvangt al 15 jaar gasten uit allerlei landen bij hun thuis in de totaal 3 kamers die ze verhuren. Moeders kookt s'ochtends en s'avonds voor ons en ze doen er met z'n allen alles aan om je een thuis gevoel te geven. San Juan del Sur is klein en bestaat voornamelijk uit hostels, surfshops en barretjes. In het hoogseizoen veranderd dit stadje in een gigantische partyplace met waanzinnige poolparty's!
Vandaag zijn we een dagje naar het strand playa Hermosa geweest wat zuidelijk van San Juan del Sur ligt. Prachtig rustig en breed zand met flinke golven waar de surfers goed gebruik van maken. Tegen de avond een prachtige zonsondergang gezien. Bij aankomst bij de familie stond ons een overheerlijke 'arroz con leche' te wachten. Als een klein kind die een snoepje kreeg genoot ik van dit heerlijke tussendoortje. Deze chilldag hadden we even nodig na alle activiteiten van afgelopen week, maar wat hebben we werkelijk vollop van Nicaragua genoten!!! Wat een prachtig land met enorm vriendelijke mensen! En nu zitten we aan een Nicaraguaans gerecht wat Vigoron heet (juka, tomaat, koolsalade).

Morgenochtend gaan we vroeg in de ochtend nog met de familie naar een mooi uitzichtpunt en zullen wij daarna afreizen naar de grens om de oversteek naar Costa Rica te gaan maken.

Costa Rica, Pura Vida! We are ready for you!

• 12 November 2014 - 15:15

Albert:

Zo, je bent er weer vroeg bij!!

Mooi verhaal weer! Fijn om te lezen dat jullie nu weer een goed overnachtingsadres hebben.
    Geniet lekker verder!

Papa

• 12 November 2014 - 15:32

Jan En Ineke:

Hoi genieters, wij genieten van jullie verslag en ga daar vooral mee door

• 13 November 2014 - 04:18

Hilde:

Blij om te horen dat alles zo spannend is en ik kan me voorstellen hoe geweldig het moet zijn om zo`n vulkaan van dichtbij te zien en de watervallen. Bedankt voor het schrijven en geniet er zo veel mogelijk van.
    Liefs Hilde.

• 14 November 2014 - 01:29

Mam:

Weer een mooie verhaal en foto's schat! Veel plezier in Costa Rica nu.xxx mam

• 14 November 2014 - 15:07

Jan En Reino:

Prachtig. Prachtig. Genieten met hoofdletters voor al die trouwe fans van je, waaronder wij.

• 17 November 2014 - 15:05

Marjorie Smits-de Cuba:

Oh jongens, ik zie het allemaal voor me en beleef het mee! Heerlijk! Wat een super reisverslag! Geniet verder intens van jullie reis! Groetjes xxx