Tarzan & Jane from Monteverde en La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Tarzan & Jane from Monteverde en La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Tarzan & Jane from Monteverde en La Fortuna

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

20 November 2014 | Costa Rica, Fortuna

Na een gezellige stranddag inclusief barbecue met de familie Ortega op playa Matapalo zijn we maandagochtend vroeg in de ochtend gaan rijden richting Santa Elena. Het was z'n 200 km rijden waarvan de laatste 50 km over een onverharde weg met keien de bergen in naar het dorpje Santa Elena wat vlakbij het Reserva Biológica Bosque Nuboso Monteverde ligt. Dit sprookjesachtige nevelwoud in het Tilaran gebergte is 26.000 hectare groot en één van de mooiste natuurgebieden van Latijns Amerika. Monteverde ligt op een hoogte van 900 tot 1850 meter. Door de hoge ligging en vochtigheid (jaarlijks valt er meer dan 2500 mm regen) moet de flora er prachtig zijn!

Overdag is het in het gebied rond de 26 graden (al voelt het frisser) en 's avonds en 's nachtens koelt het af naar ongeveer 17 graden Celsius. Het is er eigenlijk continue bewolkt en mistig met af en toe een flinke regenbui. Daarbij hangen de wolken vaak laag waardoor de boomtoppen vaak niet eens zichtbaar zijn. We verbleven in hotel Camino Verde. Een houten complex wat mij mede door de bergomgeving een wintersport gevoel gaf. Het is dat ik weet dat ik in Costa Rica ben en de sneeuw en de kou niet aanwezig zijn. Maar jaja wel weer eindelijk een warme douche!!!

Doordat we zo vroeg uit Quepos waren vertrokken konden we maandagmiddag gelijk de canopy tour van 17 platforms doen. Daarna de skywalk over de totaal 8 hanging bridges. Als Tarzan & Jane vlogen we met een bloedgang op een kilometer hoogte over de boomtoppen de ziplines af! De langste zipline was tevens een kilometer lang. Echt geweldig! En wat een prachtig onbeschrijfelijk uitzicht over het hele gebied! En als afsluiter jaja de tarzanswing.....! Hierbij moesten we van een platform afspringen terwijl je een touw vasthoudt. De eerste paar seconde zijn een vrije val die je goed in je buik voelt hahaha! En dan zwaai je van links naar rechts over de bomen heen. Vol met adrenaline kwamen we terug van de canopy tour waar we voor de ingang van de organisatie bezoek hadden van een lekkere harige tarantula spin! Vervolgens de wandeling gedaan over de hanging bridges waarbij we wandelend over hangbruggen tussen de boomtoppen liepen.

Woensdagochtend! 6:00 uur wekker, 6:45 uur ontbijt, 7:15 uur verzamelen voor onze Monteverde hiking tour! Samen met onze gids Alexander zijn we voor z'n 3 uren het cloudforest van Monteverde ingedoken. Alexander vertelde ons dat het nationale park Monteverde 6 ecosystemen heeft en maar liefst 1500 soorten planten. De bomen zijn begroeid met varens, bromelia's, mossen en orchideeën. Monteverde betekent dan ook letterlijk ‘groene berg’. In het Monteverde Cloud Forest leven meer dan een miljard verschillende planten, dieren, insecten, amfibies en meer dan 400 soorten vogels. Prachtige wandeling op de vroege ochtend omdat de kans op het zien van 'wildlife' dan het grootste is. Ons doel was op zoek naar de heilige vogel van de Azteken: de quetzal! Het is de mooiste vogel van Midden-Amerika en tegenwoordig het nationale symbool van Guatamala. Yes!!! Gelukkig liet de quetzal zich met zijn blauwe veren een aantal keren prachtig aan ons zien. Wel hoog in de boomtoppen maar met de goed uitgeruste verrekijker van Alexander goed te zien! Alexander vertelde ons dat het soms lijkt alsof de quetzal van kleuren verandert. Dit blijkt onder andere door de val van het licht te komen!

Door alle opwinding van die ochtend liet ik op de terugweg mijn fototoestel vallen, niet hard maar net op een stukje beton aan waardoor het LCD scherm kapot is gegaan. Gelukkig werkt het toestel zelf nog wel maar kan ik niet zien waarvan ik een foto maak. Echt even balen, balen, balen.....!!! Gelukkig hebbem we nog een camera bij ons maar deze is van mindere kwaliteit. Beter iets dan niks!

Na ons bezoek aan Monteverde vervolgden we met de butterfly en hummingbird gardens, oftewel vlinder en kolibrie tuinen. Op de heenweg de auto stilgezet omdat er een prachtige slang langs de weg lag. Wat een dierentuin hier! De kolibries vliegen je letterlijk om je oren en hebben het geluid van een helikopter doordat hun vleugels zo enorm snel heen en weer klapperen. Er hangen een aantal bakjes gevuld met suikerwater waar de kolibries op af komen om ze rustig te kunnen observeren. Wat een leuke kleine kleurrijke vogeltjes die enorm snel met hun vleugeltjes kunnen slaan waardoor ze bijna stil in de lucht hangen. En snel dat ze zijn!!! Echt grappig om te zien. Richard had een zakje chips in zijn hand en een nieuwsgierige wasbeer vond de chips echt lekker ruiken en achtervolgde hem. 's Avonds door het stadje heen gelopen waar we op de terugweg naar het hotel een luiaard met een baby in de boom zagen hangen! Wat een beest, ik wist in eerste instantie echt niet wat het was. Toen we net in bed lagen hoorden we een flinke klap buiten. Pats! Stroom uitgevallen. Het hele dorpje pikdonker! Om 1:00 uur werd ik vervolgens wakker omdat alle lampen weer aan waren. Wat was ons bezoek aan het bijzondere Monteverde een interessante ervaring!

Woensdag op ons gemakje van Santa Elena naar La Fortuna gereden over een kronkelige bergweg. La Fortuna ligt aan de voet van de actieve vulkaan El Arenal. Het weer zat ons onderweg niet mee waardoor we weinig zicht hadden op het meer 'Laguna Arenal' wat een prachtige route schijnt te zijn. 's Middags een wandeling gemaakt door de observatory lodge wat aan de voet van de El Arenal vulkaan ligt. Helaas door alle mist en wolken totaal geen vulkaan te zien...! Maar wel een prachtige wandeling door bossen, riviertjes en weilanden. Even waren we de weg kwijt want we bleken een afslag over het hoofd te hebben gezien waardoor de wandeling 2 km langer dan gepland werd. Geen probleem voor ons, inmiddels kunnen we ons inschrijven voor de vierdaagse van Nijmegen! Onderweg kwamen we een heerlijke manderijnen boom tegen dus hebben we nog even onze vitaminen meegepikt, heerlijke verse manderijnen voor onderweg! Tijdens het wandelen kwamen we een hek met prikkelsdraad tegen waar we blijkbaar door heen moesten. Ik maakte nog een grapje tegen Richard door te zeggen dat hij het hek wel weer dicht moest doen omdat dit voor de koeien zou zijn. En we wandelden weer door tot we oog in oog stonden met een hele horde grote koeien met een bult op hun rug. Kruising tussen een kameel en een koe? De horde koeien stonden met z'n allen over onze weg heen waardoor we er niet langs konden. En ze waren zeker niet van plan weg te gaan! Ik liep nog dapper naar de koeien toe, maar toen ze hun nek en rug rechtte en een niet z'n vriendelijke blik in hun ogen hadden besloot ik toch maar terug te gaan. Ondertussen had Richard al maar bedacht om dwars door het weiland te gaan wat op een stijle helling lag. Recht door het hoge gras en koeienvlaaien (want die zie je niet door het gras) renden we als bange Tarzan & Jane de horde koeien voorbij. Richard gleed nog een aantal keer flink door de koeienvlaai heen. Jullie begrijpen dat éénmaal weer veilig voorbij de koeien we er niet meer zo schoon uitzagen! Na de wandeltocht gekeken of de vulkaan inmiddels zichtbaar was maar helaas allen maar wolken..... 'S Avonds heerlijk lokaal gegeten, echt het beste happie wat we gehad hebben tot nu toe!

Terwijl ik dit schrijf liggen we in het park van 'Baldi Hotsprings'. Vandaag hebben we voor het eerst tijdens deze reis uitgeslapen en hebben we niks anders dan relaxen op ons programma staan. Iets waar we echt even aan toe waren. De Baldi hotsprings bestaan uit 25 thermo warm water baden die op natuurlijke wijze verwarmd worden door de Arenal vulkaan. De baden hebben allemaal een andere temperatuur variërend vanaf 30 tot 50 graden celsius. Aangezien het hier met bakken regen uit de lucht komt is dit warme water wel lekker. Tevens zijn we zo uitgeweekt dat we de koeienstront ook wel kwijt zijn!

Morgen gaan we verder met onze reis en zullen we richting de dorpjes Cahuita en Puerto Viejo afreizen. Deze dorpjes liggen in het oosten van Costa Rica aan de Caribische zee. Het zonnetje is daar ook wat meer aanwezig, want die hebben we afgelopen dagen wel gemist. We zullen daar ongeveer een weekje blijven om vervolgens volgend weekend weer het avontuur aan te gaan om de grens naar Panama over te gaan steken.

Inmiddels zijn we nu anderhalve week in Costa Rica na onze geweldige week in Nicaragua. Ik vind Costa Rica en Nicaragua totaal niet met elkaar te vergelijken. Beide landen hebben hun eigen cultuur en charme en het is mooi om dit te mogen ervaren! Het probleem wat we in beide landen wel hebben is het pinnen van geld. Nergens in winkels kunnen we betalen met onze pinpas dus moeten altijd contant geld hebben. Alleen het krijgen van contant geld is een hele uitdaging omdat onze pinpassen maar bij 1 bank wordt geaccepteerd. En vaak genoeg functioneren de geldautomaten niet of zijn ze leeg....dus als we kunnen pinnen, pinnen we ook maar gelijk 2 ton colones. Onze huurauto bevalt goed en we crossen het land flink door, op gewone, zand, keien, wegen. Door bossen, bergen, stadjes en langs prachtige stranden. Met geluiden van vogels, apen en allerlei anderen dieren op de achtergrond.

Ik wil jullie bedanken voor alle leuke reacties op mijn geschreven reisverhalen! Ik vind het leuk om mijn avonturen met jullie te delen en vervolgens jullie reacties te lezen. Er zullen zeker nog een aantal verhalen gaan volgen! Ik hoop dat het met jullie 9105 km verderop ook allemaal goed gaat!

Liefs,
Valerie

PS: foto's volgen later want we hebben hier geen snelle internetverbinding.

• 20 November 2014 - 23:34

Pauline :

Wat een verhalen! Geweldig. Jammer van je fototoestel! Verlang je al naar je strandhutje? Ik kijk uit naar je volgende verslag!

• 21 November 2014 - 00:42

Hilde:

Hi Val,

Bedankt voor het schrijven, ik lees graag je verhalen en vindt ze heel erg interessant. Ik kan me voorstellen dat je het erg naar je zin hebt in al dat mooie natuur met al de mooie vogels, apen en niet te vergeten de koeien hi hi hi.

Geniet want zulke reizen doe je niet elk jaar. Groetjes liefs Hilde

• 21 November 2014 - 01:53

Marjorie Smits-de Cuba:

Weer zo'n heerlijk verslag

• 21 November 2014 - 05:53

Elma IJsseldijk:

Hoi Valerie,

Wat leuk om jouw reisverslagen te lezen.
    Wat een ongeloofljk avontuur, prachtig!
    Geniet lekker verder..

Groetjes,

Elma

• 21 November 2014 - 07:47

Mom:

Ik geniet jullie avontuurlijke gebeurtenissen en dat koude douche hoort erbij brrrr dat vergeet ik nooit meer. Veel plezier met jullie avontuurlijke reis en tot de volgende verslag.;) liefs Mom;) <3

• 21 November 2014 - 09:33

Brenda:

Heerlijk om weer even te lezen over jullie avontuur. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Geniet! X Brenda

• 21 November 2014 - 09:55

Marjoke:

Heerlijk heerlijk heerlijk! GENIET maar lekker verder! Liefs van ons

• 21 November 2014 - 10:18

Papa:

Wat een avonturen weer! Jullie genieten er goed van. Ga zo door!

Groetjes, vanaf de boot naar Terschelling

• 21 November 2014 - 14:05

Mariska:

Mooi verhaal weer! Jullie genieten volop! Ik wacht op de koeienvlaai foto ;-)
    X

• 21 November 2014 - 17:44

Jan En Reino:

Weer een spannend reisverhaal. Keer op keer kun je het woord "genieten" er boven
    zetten. Meer dan 20 jaar geleden waren wij een weekje in Costa Rica. Zijn toen met
    het openbaar vervoer naar Cahuita gegaan, een paar maand nadat er een aardbeving
    was geweest. De oude man in de hangmat aan het strand daar vertelde, dat hij door
    de beving uit zijn hangmat werd geslingerd......Ook nog een oversteek gemaakt naar
    Panama. Veel plezier.

• 21 November 2014 - 21:08

Annèt:

Leuk om zo met je mee te reizen. Ik zie het voor me. Voor 'later' een soort dagboek af en toe te her-beleven. Nog een lekker stuk te gaan. Veel plezier. X

• 21 November 2014 - 22:10

Ellen:

Hoi lieve val. Even al je verhalen gelezen. Wouw wat gaaf allemaal en wat zsl je genieten. Ik zie je al gaan als Jane hahaha .geweldig
    Lekker genieten lieffie. Voorzichtig he. Doegggg veel liefs xxxxx

• 22 November 2014 - 09:23

Nicole Raven :

Wauw wauw wauw wat een superverhalen,erg leuk om te lezen!! Volgend jaar ook maar eens een andere bestemming kiezen haha raak helemaal geïnspireerd! Nou ja die tarantula lijkt me iets minder maar super zeg ook de luiaard met baby en al die andere mooie vogels en dieren! Wens jullie nog een mooie week toe,liefs uit een wat kouder maar zonnig(hi hi) Zeewolde

• 22 November 2014 - 19:03

Tineke:

Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Je vertelt het heel beeldend, zodat ik het bijna kan zien. Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende belevenissen. gr en xx van Tineke

• 30 November 2014 - 22:13

Ellis:

Hé Vally,

Wat een geweldige verhalen. Ben ze allemaal achter elkaar aan het lezen! En kom er ook net pas achter dat er ook foto's bij staan :-)
    Ben helemaal aan het genieten van jullie verslag! Nog 1 week, meid wat gaat de tijd hard!
    Geniet nog even flink!

xxx