Reisverslag 3 @ Panauti - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisverslag 3 @ Panauti - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3 @ Panauti

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

22 September 2019 | Nepal, Kathmandu

De geboekte wandeltocht van ongeveer 10 km start ‘s ochtends in het dorpje Sanga waar ik samen met een groep en gids start met het lopen van flink wat trappen. Zo, mijn longen zijn ook wakker en dat terwijl ik een aantal keren met gemak wordt ingehaald door de lokale bevolking die met wat vracht op hun rug op teenslippertjes lopen. Tussen de bewolking door schijnt de zon en lopen we door prachtige groene bossen, heuvel op en af, door kleine dorpjes met geiten en buffels, grote zwart met oranje gekleurde vlinders die voorbijvliegen en uiteraard een waanzinnig uitzicht over de Kathmandu vallei! Het klimaat is vochtig en daardoor wat benauwd maar de lucht voelt zo schoon vergeleken met het stoffige Kathmandu. Door de regenval is het hier en daar goed glad. Een deel van de wandeling lopen we op paden, maar het andere deel dwars door de struiken. Gelukkig draag ik een lange broek maar desondanks moet ik een stuk of 8 bloedzuigers van m’n benen verwijderen. Onderweg zwaaien kindjes, wordt er maïs en rijst verbouwd en passeren ons mensen met grote manden op hun rug die doormiddel van een band op hun voorhoofd gedragen worden. Ik vind het er heftig uitzien. Terwijl we het laatste half uur afdalen naar het dorpje Panauti begint het keihard te regenen en uiteindelijk ook te onweren. Na even geschuild te hebben nodigt de gids ons uit om bij een lokale familie te gaan lunchen. Het kan mij niks schelen dat ik helemaal doorweekt ben want de geur uit de keuken in het huis maakt dat ik maar al te graag wil proeven! Al zittend op de grond in de slaapkamer nuttigen we een heerlijke traditionele Nepalese Dal Bhat maaltijd met papadum wat een vegetarische groentecurry is met rijst, linzen en een heerlijke koriander/tomaten saus. Nadat ik voor een 2e ronde ben gegaan, gaan we met een goed gevulde maag naar het oude gedeelte van Panauti. En gelukkig komt er na regen zonneschijn! We struinen op ons gemak door het oude gedeelte van Panauti. De gids weet ons veel te vertellen want hij woont in een van de buitenwijken van Panauti. Qua soort gebouwen doet het mij denken aan de buitenwijken van Bhakhtapur waar ik gisteren was. Een groot verschil is dat ik hier geen enkele andere toerist spot. Door de flinke regenval eerder de dag stroomt de heilige rivier flink. We bezoeken de grootste tempel van het dorp die aan de heilige rivier ligt. Uiteraard is er op dat moment ook een crematie gaande. Minder geshockeerd dan eerder bekijk ik vanaf een afstandje dit openbare ritueel waarbij ik uit de brandstapel weer een paar voeten zie steken. Het is opvallend een mannenaangelegenheid en ik grijp mijn kans om de gids wat vragen te stellen. Hij legt meer uit over het kastensysteem, reïncarnatie en verteld dat het lichaam van tevoren wordt ingesmeerd met ghee en suiker. Dit om het verbrandingsproces te versnellen maar ook voor de geur die vrijkomt. De voeten van het lichaam worden altijd richting de rivier geplaatst. Het is namelijk zo dat er tijdens de crematie een lichaamsdeel in de heilige rivier moet ‘vallen’. En voor mijn ogen zie ik vervolgens ook een voet op de grond vallen... heel erg onwerkelijk dit, maar ook wel weer puur. Ik weet niet zo goed te beschrijven hoe het voelt om dit te zien. Terwijl de kinderen in hun schooluniform langs de crematie lopen, zwemmen de eenden in de rivier, worden er voedingsmiddelen in de tegenovergelegen winkeltje geleverd en lijkt het niemand iets te schelen dat een groepje toeristen zitten te kijken. Het dagelijkse leven gaat hier gewoon door. In Kathmandu vinden er per dag ongeveer 100 crematies plaats waarvan de meeste crematies plaatsvinden bij de meest heilige Hindu tempel genaamd Pashupatinath. Via een bezoek aan een lokaal schooltje zetten we de reis weer in richting Kathmandu waar ik ‘s avonds met een aantal mensen van de tour ga eten en geniet van een heerlijke Boeddha Bowl. Onderweg terug naar het hotel koop ik een prachtige originele Nepalese wikkelrok. Na 3 nachten heb ik voor nu even genoeg van het indrukwekkend grote en drukke (met ruim 4 miljoen inwoners) van Kathmandu gezien. Ik erger mij aan de hoeveelheid plastic en het getuf op de straten. Voor vertrek kom ik sowieso nog 2 nachten terug voor de rest van de hotspots. Ik reis morgen per bus af naar de stad Pokhara waar ook veel te zien is en ik vanaf dinsdag de Ghorepani Circle in het Annapurna gebergte ga wandelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Namasté! 2019

Rondreis Nepal met Himalaya trekking

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Home!

04 Oktober 2019

Namaste Nepal!

03 Oktober 2019

Reisverslag 14 @ Kathmandu

02 Oktober 2019

Reisverslag 13 @ Kathmandu

01 Oktober 2019

Reisverslag 12 @ Nawalparasi
Valerie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 22
Totaal aantal bezoekers 28781

Voorgaande reizen:

06 November 2021 - 13 November 2021

Inshallah Jordanië!

20 September 2019 - 05 Oktober 2019

Namasté! 2019

10 Maart 2018 - 06 Juni 2018

Sanibonani! 2018

03 September 2015 - 08 Oktober 2015

Provecho! 2015

04 November 2014 - 07 December 2014

Pura Vida! 2014

13 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Vamos a Cuba! 2012

09 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

G'day mate! 2006

04 Januari 2006 - 17 April 2006

Dushi Tera! 2006

Landen bezocht: