Reisverslag 2 @ Bhaktapur - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisverslag 2 @ Bhaktapur - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisverslag 2 @ Bhaktapur

Blijf op de hoogte en volg Valerie

21 September 2019 | Nepal, Kathmandu

Vandaag reis ik voor een dagtrip af naar de stad Bhaktapur. Bhaktapur ligt z’n 30 minuten rijden ten zuidoosten van Kathmandu en is van de 3 middeleeuwse koninkrijken de best bewaarde in de Kathmandu vallei (UNESCO-werelderfgoed). Ik laat mij afzetten bij de ingang van Dubar square waar ik nadat ik z’n 10 gidsen van mij af moet slaan de autovrije stad binnen ga. Het plein bestaat uit bruin met oranje tempels en andere historische gebouwen en ik volg de route uit mijn Lonely Planet zodat ik mijn eigen tijd kan indelen. Gelukkig zijn de meeste tempels hier tijdens de aardbeving gespaard gebleven al zijn er wel littekens zichtbaar. Sommige tempels mag ik bezoeken, andere vanwege het feit dat ik geen Hindi ben niet. Maar even spieken via een openstaande deur is geen probleem. Terwijl ik een stukje aan het lezen ben krijg ik bloemen over mijn haren gegooid waarnaar ik omhoogkijk en voordat ik het weet voorzien ben van rood met gele stip op mijn voorhoofd. Volgende stap is dan een sari? Ik verdwaal een aantal keren maar kom daardoor ook in de achterafstraatjes waar ik geen andere toeristen tegen kom. Oude vrouwen die voor hun huisje zitten of liggen, rode pepers die in de zon liggen te drogen, kinderen die met een vlieger spelen en mannen op leeftijd die met hun hoedjes op bij elkaar op een soort plateau zitten. Ik besluit een poosje op een plein te blijven zitten zodat ik wat minder opval. Vooruit ik geef m’n fles water aan mijn buurvrouw en vriendelijk glimlacht ze mij toe met haar paar tanden die ze nog heeft. Vervolgens eet ik vandaag in Bhaktapur mijn eerste momo’s waarbij ik kies voor de gestoomde en vegetarische versie. Ook proef ik op het plein van Duttatraya de lokale ‘juju dhau’, oftewel zoete yoghurt in een aardewerk schaaltje wat verrassend lekker smaakt. Via de buurt waar allerlei dingen van aardewerk gemaakt worden keer ik terug richting Kathmandu. Voor morgen heb ik een wandeltour naar de stad Panauti geboekt!