Reisverslag 10 @ Sightseeing Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisverslag 10 @ Sightseeing Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisverslag 10 @ Sightseeing Pokhara

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

29 September 2019 | Nepal, Pokhara

Na een goede nacht sta ik prima op. Okay, ik voel wel wat spieren maar ik had gisteren al bewust besloten om gewoon de trappen naar de 4e etage te pakken in het hotel. Moet toch in beweging blijven... ;) Valt helemaal niet tegen! Vandaag de tijd om de stad Pokhara zelf te verkennen. Samen met een aantal mensen ga ik op pad. We huren voor 2 uren een ‘doongas’ bootje met schipper om het Phewal Tal meer op te gaan, het 2e grootste meer in Nepal. Het is een redelijk mooie dag vandaag want het is droog en half bewolkt met zo nu en dan een zonnetje. Het Annapurna gebergte speelt verstoppertje doordat ze soms helemaal bedekt zijn door de wolken, en op een ander moment de sneeuwtoppen prachtig in beeld zijn! We peddelen heerlijk het meer op. Het enige wat we horen zijn onze eigen stemmen, vogels, het geluid van het peddelen en in de verte de belletjes vanuit de Verahi Mandir Tempel wat is gevestigd op een klein eilandje. Deze Hindoestaanse tempel is dan ook onze eerste stop. Het is er druk met Hindu’s want vandaag is de start van Nepal’s grootste festival genaamd Dasain (15 dagen). De overwinning van de krachten van kwaad door de godin Durga wordt hier gevierd. Door heel Nepal zijn tijdens deze 15 dagen de scholen dicht, families zijn bij elkaar, tempels worden meerdere malen per dag bezocht, duizenden dieren worden geofferd en de ingangen van dorpen worden versierd met bamboe. Ik herinner mij de tientallen geiten uit Tibet die ik tijdens het wandelen tegen kwam en op weg waren naar de ‘hel’. Het is een klein eilandje waar de tempel op staat waar Hindu’s gevuld met mandjes lopen om bloemen, wierook, stukken kokosnoot, gekleurde draadjes in de tempel te offeren. Voordat ze de tempel op blote voeten betreden lopen ze met de klok mee om de tempel heen om alle belletjes te luiden, kaarsjes en wierook aan te steken en vervolgens in de tempel te offeren en te bidden. Ik vind het bijzonder om op deze drukke dag hierbij aanwezig te zijn. De mensen lijken er totaal geen erg in te hebben dat wij ze aanschouwen. Sterker nog, word ik aangesproken door een prachtige vrouw die mij vraagt of ik met haar op de foto wil. Ze vraagt mij hoe ik deze dag ervaar en mijn ervaringen in Nepal. Leuk gesprek op een bijzondere locatie! Ze heet Jamuna Barsha Sharma en blijkt journaliste voor de National News Agency. We aanschouwen de offeringen en de zegen waarbij een mengsel van banaan, yoghurt, rijst en rode kleurstof wordt gemaakt en op het voorhoofd gesmeerd wordt. Net voordat we weggaan zien we 2 heilige Sadhu’s zitten die uit India komen. Sadhu’s reizen de hele wereld over van tempel naar tempel. Foto’s maken van mensen hier in Nepal is geen probleem zolang je het maar vraagt! Na de tempel varen we door naar de andere kant van het meer. Vanaf daar lopen we naar de boeddhistische stupa waar we na ruim een uur trappenlopen (maar goed dat we dat niet van tevoren wisten) doorweekt van de hoge luchtvochtigheid boven aankomen maar beloond worden met waanzinnig uitzicht over Pokhara. Op onze blote voeten lopen we een rondje om de stupa waar een hele fijne serene stilte heerst omdat je er niet mag praten. Terwijl ik met een enorme grote gouden Boeddha achter mij van het uitzicht geniet realiseer ik mij even hoe klein en nietig je eigenlijk als mens bent in de grote wereld. We nemen een taxi naar de derde stop. Devi’s falls en de Gupteshwor grot midden in de stad. We lopen hier even kort rond maar na 5 dagen wandelen in de natuur vinden we deze plekken weinig voorstellen. Na een korte stop in Tashi Ling, een Tibetaans vluchtelingenkamp waar voornamelijk monniken wonen, koop ik nog wat souvenirs en haal ik de schone was op. Daarna plof ik neer aan het meer en geniet ik van een heerlijke bananen Lassi terwijl de zon ondergaat. Op die plek kom ik nog een aantal mensen tegen die ik tijdens de trekking op andere plekken ben tegengekomen. Leuk om even ervaringen uit te wisselen. Het reizen is door alle indrukken best vermoeiend en het voelt alsof ik al een maand van huis ben. Ik zou graag nog langer in Pokhara willen blijven maar ga morgen toch door naar Chitwan. Eens kijken of Nepal mijn Zuid-Afrikaanse safari ervaringen kan overtreffen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Namasté! 2019

Rondreis Nepal met Himalaya trekking

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2019

Home!

04 Oktober 2019

Namaste Nepal!

03 Oktober 2019

Reisverslag 14 @ Kathmandu

02 Oktober 2019

Reisverslag 13 @ Kathmandu

01 Oktober 2019

Reisverslag 12 @ Nawalparasi
Valerie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 24
Totaal aantal bezoekers 28795

Voorgaande reizen:

06 November 2021 - 13 November 2021

Inshallah Jordanië!

20 September 2019 - 05 Oktober 2019

Namasté! 2019

10 Maart 2018 - 06 Juni 2018

Sanibonani! 2018

03 September 2015 - 08 Oktober 2015

Provecho! 2015

04 November 2014 - 07 December 2014

Pura Vida! 2014

13 Juni 2012 - 28 Juni 2012

Vamos a Cuba! 2012

09 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

G'day mate! 2006

04 Januari 2006 - 17 April 2006

Dushi Tera! 2006

Landen bezocht: