Reisprogramma Cuba - Reisverslag uit Zeewolde, Nederland van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Reisprogramma Cuba - Reisverslag uit Zeewolde, Nederland van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Reisprogramma Cuba

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

22 Mei 2012 | Nederland, Zeewolde

Dag 1 Amsterdam - Havana
Dag 2–3 Havana

Als we op Cuba zijn aangekomen worden we welkom geheten door onze lokale Cubaanse gids. Hij/zij zal ons tot we in Playa del Este aankomen vergezellen en veel over Cuba kunnen vertellen. Je gids heeft de Nederlandse taal leren spreken, maar is wel een echte Cubaan. Ideaal! Per bus reizen we naar ons hotel in het centrum van Havana. Als we nog tijd over hebben, zoeken we nog een leuk cafeetje op. Havana is een stad waar je dagen lang rond kunt dwalen. Op dag 2 maken we een stadswandeling door het koloniale, grotendeels gerestaureerde Havana, maar nemen ook een kijkje in het deel van de stad waar lokale Cubanen ronddwalen. ’s Middags kun je (optioneel) een oldtimer tour maken. Een absolute aanrader, omdat dit een bijzondere belevenis is, maar tegelijkertijd ontdek je ook nog eens bijzondere plekken buiten het oude centrum. ’s Avonds kunnen we een leuk restaurantje en cafeetje opzoeken, maar een wandeling maken over de Malecon boulevard is ook zeker een aanrader. De tweede dag in Havana is vrij te besteden. Op je gemak door de stad slenteren of met de hop on hop off bus rondreizen zijn eigenlijk de beste manieren om alles te ontdekken. Leuke plekken om te bezoeken zijn het Museum van de Revolutie, Calle San Rafael, Capitolio Nacional, de sigaren- en rumfabriek, de Necrolopis Cristobal Colon en Plaza Vieja. ‘s Avonds kun je wagen aan een salsa-lesje, zodat je de rest van je rondreis je moves kunt laten zien!

Dag 4 Havana - Las Terrazas - Pinar del Rio - Viñales

We verlaten Havana en reizen naar Las Terrazas in het “Sierra del Rosario” gebergte. Onderweg maken we een mooie wandeling over de Serafina Trail (4km) door het Las Terrazas Biosphere reserve. Optioneel kun je hier ook een canopy tour (tocht door de boomtoppen) doen. Na de lunch rijden we verder naar Soroa waar je een waterval kunt bezoeken voor een verfrissende duik. Aan het einde van de middag bereiken we onze eindbestemming, Viñales, iets buiten Pinar del Rio. We verblijven de komende 3 nachten in een uniek bungalow-parkje. Optioneel kun je hier een paardrijdtocht maken, buffelo rijden, grotten bezoeken of bij het zwembad relaxen. ‘s Avonds kunnen we nog drankje en een salsa-dansje doen in de lokale salsatent!

Dag 5 Vallei van Viñales

Vandaag hiken we door een van de mooiste streken van Cuba, de prachtige Viñales-vallei. Bekend van de “mogotes”, de uit kalksteen en mergel ontstane plateau´s, die het prachtige bergland markeren. Hier groeit de beste tabak ter wereld. Tijdens een prachtige hike door de vallei komen we langs diverse Mogotes en tabaksvelden en zwaaien we naar boertjes die met een os het land aan het ploegen zijn. We krijgen een goede indruk hoe de mensen op het platteland leven en hoe tabak geproduceerd wordt. Aan het einde van de wandeling brengen we een bezoek aan een boerenfamilie thuis en krijgen we onder het genot van een kopje Café Cubano een demonstratie sigaren rollen. Wanneer je wilt kun je voor een klein prijsje de beste sigaren van de wereld rechtstreeks bij de boer kopen!

Naast wandelen zijn er ook andere (optionele) activiteiten mogelijk zoals een bezoek aan de Gran Caverna de Santo Tomás, de grootste grot van Cuba, een bezichtiging van een 120m lang schilderij over de evolutietheorie op Mogote dos Hermanas, paardrijden, buffalorijden, een massage nemen of gewoon lekker bij het zwembad relaxen.

Dag 6 Viñales

Deze dag is ter vrije besteding. Er is in de omgeving voldoende te doen. Een aanrader is de dagexcursie naar Cayo Levisa. Dit eilandje is lekker rustig en onderdeel van de archipel de los Colorados met witte stranden en azuurblauwe wateren. De excursie bestaat uit een boottocht, lunch en snorkelmogelijkheden om de onderwaterwereld te verkennen. Ultiem genieten dus!

Dag 7 Viñales – Cienfuegos - Guajimico
Dag 8 Guajimico

Voordat we verder reizen brengen we eerst nog een bezoekje aan het stadje Pinar, waar we een bezoek aan het rum museum brengen om te proeven van de lokale likeur, Guayabita del Pinar.
We reizen door de provincie Havana naar Cienfuegos. We zijn de hele dag onderweg en stoppen regelmatig om van mooie plekjes te genieten. Vanaf Playa Larga volgen we de kustweg langs de Bay of Pigs waar in 1961 een Amerikaanse invasie plaatsvond. Herinneringen hieraan kun je bekijken in Museum Giron in Playa Giron. Voordat we Playa Giron bereiken maken we eerst een lunchstop bij de Cueva de los Peces. Bij de grot van de vissen kun je relaxen in hangmatten of de 70 meter diepe vissengrot induiken. Aan het einde van de dag lopen we nog over Cienfuegos boulevard, Cuba's langste boulevard. Daarna arriveren we bij Guajimico waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. We verblijven op een mooi bungalowpark, waar Cubanen zelf ook graag op vakantie gaan.
Guajimico ligt aan een prachtige baai in een prachtig mangrovegebied. Het park heeft een zwembad met prachtig uitzicht over zee. Vanuit het park kun je met een lokale gids een wandeling maken door een grot, via een bos naar een prachtig baaitje met helderblauw water. Daarnaast kun je hier ook zeilen, snorkelen en duiken of naar het dolfinarium in Cienfuegos gaan om te zwemmen met dolfijnen en een dolfijnenshow bij te wonen. ’s Avonds kunnen we een feestje vieren in de bar. De lokale animator kan ons Salsales geven. Of wil je liever de Mambo leren dansen?

Dag 9 Guajimico - Topes de Collantes

’s Ochtends kunnen we in Guajimico proberen een lokaal schooltje te bezoeken. Tip: neem wat spulletjes, zoals pennen, mee voor de kinderen! Vervolgens trekken we naar een hoger gelegen natuurgebied, Topes de Collantes. Op weg naar Topes kun je genieten van mooie uitzichten over het fraaie landschap en de Caribische kust.

Dag 10 Topes de Colantes, de Mambo-Rambo tour – Trinidad & Playa Ancon

We gaan met een oude Russische legertruck de bergen in. We stappen onderweg uit en vervolgen onze tocht te voet door een prachtig ruig gebied tot aan een boerderij. Hier kunnen we even bijkomen van de wandeling. We vervolgen de tour tot aan een prachtige waterval waar je een verfrissende duik kunt nemen. Het gebied waar we doorheen wandelen is een beschermd natuurgebied waar kleine boeren leven en werken. Op onze terugweg komen we terug bij de boerderij, waar een welkome lunch klaar staat. In de middag reizen we met onze bus naar Playa Ancon vlakbij Trinidad. Hier verblijven we in een hotel aan het strand op basis van all inclusive of halfpension.

Dag 11 Trinidad & Playa Ancon

‘s Ochtends of aan het einde van de middag brengen we een bezoek aan Trinidad, dat sinds 1988, samen met de vallei van Los Ingenios, op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Tijdens de stadswandeling maken we kennis met één van de mooiste steden van Cuba. Je vindt er vele straatjes met kinderkopjes, gerestaureerde huizen, kerken en een koloniale atmosfeer. Een van de mooiste gebouwen aan het stadspleintje is de ‘Santisima Trinidad’ kerk. Ook een bezoek aan het Romantisch museum (koloniale interieurs) en het museum van de koloniale architectuur zijn aanraders. We lopen verder door het oude gedeelte van Trinidad en kunnen een kijkje nemen in het oude paleis ‘Cantero’ waar je vanaf het dakterras een prachtig zicht hebt op oud Trinidad en de omgeving. Aan het einde van de wandeling kun je een lokaal drankje proberen van rum en honing in de typische lokale bar, ‘Canchanchara’. ‘s Avonds brengen we een bezoek aan de trappen in het centrum waar de lokalen samen komen voor drankjes en lokale muziek. Er wordt gedanst en er hangt een typische Caribische sfeer. Ook bezoeken we de unieke grot disco!

Dag 12 Trinidad - Sancti Spiritus - Santa Clara

Na onze swingende dagen in Trinidad rijden we via een slingerachtige weg door het uitgestrekte bergachtige heuvellandschap richting Sancti Spiritus. Wanneer de tijd het toelaat kunnen we een bezoek brengen aan het dorpje Manaca Iznaca, een oude ranch omringd met suikerriet-, bananen-, en koffieplantages. In het dorpje is een oude toren die uitkijkt over het hele gebied.
In Sancti Spiritus maken we een wandeling door het centrum. Via tal van kleine dorpjes arriveren we in Santa Clara. Hier heeft Che Guevarra dankzij de geslaagde overval op de munitietrein van de toenmalige dictator Batista in 1958 voor de zege van de revolutie gezorgd. Deze trein (de “tren blindado“) staat nu nog steeds in het hartje van de stad. We bezoeken net buiten de stad het Plaza de la Revolucion met het Che Guevarra monument en een mausoleum ter nagedachtenis aan deze held uit de Cubaanse revolutie. Ook zijn de resten van Che en zijn medestrijders bijgezet.
Santa Clara is een levendige stad, waar Cubanen s avonds graag samenscholen in het centrale parkje om vervolgens de nacht feestelijk te beleven. Wij verblijven 1 nacht in Santa Clara, dus kunnen we de sfeer te proeven in de modernste stad van Cuba.

Dag 13 Santa Clara – Playa del Este
Dag 14 Playa del Este

Na een sfeervolle nacht in Santa Clara reizen we naar Playa del Este, aan de oostkant van Havana. Waar de meeste rondreizen eindigen aan het strand van Varadero, hebben wij bewust gekozen voor een andere strandlocatie. Varadero is namelijk volgens ons niet het echte Cuba. Playa del Este is kleinschaliger en een strandbestemming waar Cubanen zelf graag komen. Hier kunnen we de laatste dagen in Cuba op een relaxte manier benutten, maar het gevoel houden nog steeds echt in Cuba te zijn.
De laatste dagen verblijven we aan de hagelwitte stranden. Je kunt lekker relaxen, cocktails drinken, surfen, wandelen, snorkelen of zeilen. Natuurlijk brengen we de laatste nacht door in een lokale bar of nachtclub.

Dag 15 Havana - Amsterdam
Dag 16 aankomst Amsterdam

Vandaag kun je nog de hele dag genieten van het paradijselijke strand. ’s Middags worden we naar de we naar de luchthaven gebracht, waarna we ’s avonds terugvliegen naar de Westerse wereld.

• 10 Juni 2012 - 13:48

Nadia:

Liefste Vallie!!

Een groot avontuur wacht op je in Cuba! Ik vind het zo stoer van je dat je dit doet!! En ik hoop dat een vakantie word om nooit te vergeten!!! Ik ga je wel verschrikkelijk missen.. Maar ik houd je plantje in leven, met je enge praatjes!!
    Lief, geniet, geniet en geniet!!! Wees voorzichtig en Ik hou van je!!!
    Dikke kus en knuffels!!

• 10 Juni 2012 - 14:33

Vul Hier Je NaMarle.:

Vul hier je reactie in...

• 10 Juni 2012 - 14:34

Marleen:

We zien je niet meer voor je op vakantie ga, geniet er van het programma ziet er goed uit.

• 10 Juni 2012 - 16:10

Marieke Boersma:

Leuk joh! Heel veel plezier en niet aan de sigaren beginnen hè!

• 21 Juni 2012 - 14:34

Mam:

Als ik dit allemaal had gelezen, voel ik ook hoe blij je bent met je vakantie in Cuba! geniet er van!!.Heb je c.d gekocht? bessos di tu mama, te quero mucho;-)