Welcome to the Mothercity! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu Welcome to the Mothercity! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Valerie Stoter - WaarBenJij.nu

Welcome to the Mothercity!

Door: Kelly & Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

16 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Eindelijk was het dan 10 maart en zijn wij afgelopen zondag bepakt en bezakt in Kaapstad oftwel "the mother city" aangekomen! Na een gezellig drankje met een aantal familieleden en vrienden op Schiphol, dikke knuffels, cadeautjes en lieve woorden waren wij echt klaar voor vertrek. Tijdens het eerste deel van de vlucht van Londen naar Kaapstad was er flinke turbulentie, gelukkig nam dit uiteindelijk wat af en hebben we een aantal uurtjes slaap kunnen pakken. Na een lange rij bij de Zuid-Afrikaanse douane was een Uber naar ons Airbnb appartementje zo geregeld waar onze enthousiaste Airbnb host Mirtha ons al op zat te wachten.

Terwijl Mirtha haar uiterste best deed om ons alles over het appartement (15e etage) en de omgeving uit te leggen zijn wij stiekem enorm afgeleid door het FANTASTISCHE uitzicht! Kortom, de titel "Exquisite Table Mountain views and in the heart of Capetown" van het appartement op Airbnb voldoet boven onze verwachting. Deze aankomstdag hebben we dan ook benut om te relaxen, boodschappen te doen, even op het dakterras een zonnestraaltje te pakken en zelf te kokkerellen om geen minuut te missen van het waanzinnige uitzicht.

Volgens de weersvoorspelling zou maandag de mooiste en meest helderste dag van de week zijn dus grepen wij maandagochtend direct de kans om de Tafelberg op te gaan. Na wat gepuzzel met het openbaar vervoer, welke kant welke buslijn vertrekt en waar we de opstapplek kunnen vinden zijn we mooi op tijd bij de Tafelberg aangekomen. Het is gelukkig nog niet zo druk en we gaan met de kabelbaan omhoog.
De Tafelberg kenmerkt zich door zijn platte bovenkant, het hoogste punt is op 1086 meter boven zeespiegel en de berg is ongeveer 3 km breed. Bovenop de berg wandelen we ruim 2 uur en genieten we van het uitzicht. We zien de centraal Kaapstad maar ook Devils peak, Lions Head, Signal Hill en Robben Island. Kan je even in mijn arm knijpen? Wat is dit mooi! Na ons bezoek aan de Tafelberg besluiten we een lunch met strandbezoekje in Camps Bay te doen. Eenmaal op het strand komen we tot de ontdekking dat ondanks zonnebrandcréme de zon ons op de Tafelberg flink te pakken heeft gehad. Als 2 rode kreeftjes zitten we 's avonds bij Willoughby & Co (V&A Waterfront) aan overheerlijke sushi, welke onze Zuid-Afrikaanse ober persoonlijk voor ons heeft samengesteld :)

Dinsdagochtend haalde we onze flitsende witte Kia Picanto op. Kelly: "Val, jij mag rijden". Valerie: "Okay......, dit wordt lachen!".
Bij de eerste hoek die we vanaf het verhuurbedrijf willen afslaan staan in plaats van het linker knipperlicht, de ruitenwissers aan. Er wordt hier links gereden dus de bestuurder zit rechts, maar met je linkerhand schakelen en dus je knipperlicht met je rechterhand bedienen veroorzaken hilarische momenten. Maar lezers, oefening baart kunst en we verlaten Kaapstad en gaan op zoek naar die lekkere Zuid-Afrikaanse wijnen! Terwijl Centraal Kaapstad verlaten rijden we langs Townships als Langa, Guguletu en Kayelitsha waar duizenden mensen van de Xhosa bevolking in zogeheten shacks oftewel huisjes van hout en golfplaten wonen. Het contrast met centraal Kaapstad en de luxe wijngaarden die volgen is groot. We starten bij Spier en vervolgen onze 'wine tour' via Neethlinghof door Stellenbosch naar Delaire. Omringd door de druivenstruiken doen we in Delaire Graff Estate een 'wine tasting'. We proeven een Cabernet Franc Rosé, Sauvignon Blanc en een rode Botmaskop en verlaten Delaire met een flesje Rosé. We rijden door naar Warwick en het links rijden gaat ineens nog veel soepeler. Bij Warwick genieten we van onze lunch, een uitgebreide picknick met natúúrlijk wijn. Via Paarl rijden we terug naar ons appartement.

Woensdag houden we een relax ochtendje, het regent en het is zwaar bewolkt! Vandaag is er in ons uitzicht geen Tafelberg te bekennen.
De lokale bevolking is blij met de regen, wij echter niet en besluiten vanwege het weer onze planning om te gooien. We starten met een heerlijke kop koffie om de hoek bij Truth, een bijzondere koffie tent met een vintage en industriële uitstraling. Vervolgens lopen we door de Compagny Garden naar de wijk Bo Kaap waar we als eerste het kleine Bo Kaap museum bezoeken. De wijk Bo Kaap, oftewel de van oorsprong Maleisische buurt en slavenwijk, heeft allerlei vrolijke gekleurde huisjes waar we langs wandelen. Eind van de middag brengen we door bij V&A Food Market waar we een aantal lekkere hapjes eten. We hadden voor woensdagavond kaartjes voor de Gallileo Open Air cinema in Kirstenbosch gekocht, maar helaas werd de film vanwege de regen gecancelled waardoor we 's avonds een cocktail bij Mama Africa (Long Street) zijn gaan drinken en we genoten hebben van Abavuki, een live Marimba band.

Afgelopen donderdag zijn we weer met onze huurauto op pad gegaan. Via het strand van Muizenberg rijden we het National Park Table Mountain binnen waar we onder andere Cape Point en Kaap de Goede Hoop bezoeken. Wat een natuur! STOP de auto, er lopen struisvogels achter ons aan! WAUW! De volgende stop was Boulders beach, een strand vol waggelende pinquins die lekker aan het zwemmen en zonnebaden waren. Via de autoroute Cheapmans Peak rijden we langs de kust terug maar omdat we de route zo gaaf vonden besloten we hem nog een keer te rijden. Ach, sommige dingen doe je misschien maar 1 keer in je leven toch? Tegen de avond rijden we naar de foodmarkets bij Cape Point Vineyards waar we met Joepe en Erik hebben afgesproken. Joepe is een collega van Valerie uit het ziekenhuis in Nederland. Met een ondergaande zon, zittend op een kleedje met wijn en lekker eten, valt de avond.

Vrijdag was de dag van vertrek, de dagen in Kaapstad zijn voorbij gevlogen. Kaapstad was fantastisch, absoluut een aanrader om te bezoeken. In Juni komen wij nog een paar daagjes terug in Kaapstad en hebben daar dan nog genoeg te doen zoals o.a. bezoeken van diverse musea, Lions Head beklimmen, en Kirstenbosch bezoeken! Het openbaar vervoer is uitstekend in Kaapstad, naast de 2 dagen dat we een auto hebben gehuurd hebben we veel gebruik gemaakt van het busnetwerk en in de avonduren van de Uber. De Zuid-Afrikaanse taal is prachtig, we hebben er met name in de auto en de bus veel om gelachen,"Als jy op 'n rooi sitplek sit, bied jou sitplek aan vir 'n passasier wat moeilijk staan". Het waterprobleem in Kaapstad wordt overal benadrukt en ook wij hebben ons steentje bijgedragen om zo min mogelijk water te verspillen.

Op dit moment zijn we aangekomen in ons hotel in Pietermaritzburg waar we de nacht zullen doorbrengen. Morgenochtend worden we opgehaald en zullen we naar onze bestemming Tugela Ferry reizen. Maandag onze eerste stagedag! Spannend!

Liefs,
Kelly & Valerie.